Als zelfstandig ondernemer is Marco van Stappershoef bezig met zijn derde avontuur. Hij heeft de stap gezet om, in deze onzekere tijden, STAPFOODS, Foodconcepten met impact op te richten. Tijdens dit interview spreek ik hem een maand of drie na het eerste gesprek.

Hoe heb jij de afgelopen maanden kunnen draaien?

Ik kijk er positief op terug. Zowel als wijkchef van Rechtstreex bij de Molenwei maar ook met betrekking tot de ontwikkeling van de diversiteit binnen mijn boxen. Naast de borrel- en lunchboxen, zijn er veel aanvragen geweest voor nieuwjaarsboxen, bijvoorbeeld. Op dit moment kan ik ook koffieboxen leveren en ben ik onder meer bezig met de invulling van een thema rondom Valentijnsdag.

Dat klinkt goed zeg! Dit klinkt als werken in je bedrijf. En heb je ook aandacht aan je bedrijf kunnen schenken?

Dat loopt er inderdaad parallel aan. Ik heb flyers rondgebracht en aan mijn website gewerkt. Met als doel het verder opbouwen van mijn naamsbekendheid. Ook probeer ik regelmatig te posten op social media als LinkedIn en Facebook. Daarnaast verstuur ik een nieuwsbrief aan mijn lezersbestand, dat ik in de loop der jaren heb opgebouwd.

Waar leg jij de komende maanden je focus op?

Ik hoop in maart een grote campagne te kunnen starten gericht op cateringmogelijkheden bij bedrijven en scholen. Door fysiek langs te gaan voor een eerste kennismaking. Waarbij ik hoop dat dat tegen die tijd weer kan. En dan neem ik heerlijke verse sapjes als proefpakket mee. Tegelijkertijd leg ik mijn focus op ‘verbinding’ door mijn aanwezigheid op social media verder uit te bouwen.

Hoe loopt het met Rechtstreex?

Ook daar ben ik tevreden over. Het schommelt een beetje per week maar ik kan toch elke keer tientallen boxen wegzetten. En het leuke is dat ik ga meedenken over vernieuwing van de buitenplaats Molenwei bij Leischendam. Hoe kunnen we deze voor particuliere en zakelijke klanten aantrekkelijker maken? Inmiddels ben ik voorzitter geworden van een stichting die hieraan werkt.

Welke prioriteiten heb je voor de komende maanden gesteld?

Mijn eerste prioriteit ligt bij het verkrijgen van een aantal vaste locaties waar ik de catering mag gaan verzorgen. Zowel bij bedrijven als bij scholen. Daarnaast wil ik een professionele doorontwikkeling van mijn boxen vormgeven. Alles wordt immers op maat samengesteld en komt tegemoet aan de wensen van de klant. Het zijn gepersonaliseerde boxen, verrijkt met het bedrijfslogo. Je kunt het eigenlijk steeds meer gaan zien als een relatiegeschenk. Dat krijg ik van de opdrachtgevers ook terug.

Dit heeft vooral betrekking, denk ik, op de uiterlijke vorm. En geldt die verdere professionalisering ook voor de ingrediënten?

Ja zeker. Ook daar heb ik meerdere ideeën voor. Om een voorbeeld te geven: ik voeg binnenkort een groeikaart toe aan mijn boxen. Deze  verbind ik met de groei van STAPFOODS en haar visie/missie. In deze groeikaart zitten zaadjes. Is de gast uitgekeken op de kaart dan kan men de gehele kaart in de grond stoppen. Als de bloemetjes dan bijvoorbeeld na een maand gaan bloeien, dan denkt de klant nog eens terug aan STAPFOODS. Daarnaast De producten verwerk ik producten in mijn boxen die allemaal regionaal en lokaal geproduceerd zijn en/of moeten bijdragen aan een betere wereld. Onder andere dat vormt de basis voor mijn hele concept.

Heb je nog verdere ideeën met betrekking tot Rechtstreex?

Vooralsnog lever ik elke woensdagmiddag de producten uit die klanten besteld hebben. Het zou mooi zijn als we het aantal abonnementen kunnen uitbreiden maar ook een extra middag erbij nemen om klanten de keuze te geven op welke middag ze willen komen.

Je klinkt erg enthousiast en als een echte doorzetter. Hardlopen is één van je hobby’s. Daar heb je ook doorzettingsvermogen voor nodig, neem ik aan?

Absoluut. Ik loop 2 – 3 keer per week tussen de 10 en 21 kilometer. Dat heb ik stapje voor stapje uitgebouwd en mijn grens verlegd. Dan kom ik mentale en fysieke uitdagingen tegen, nog steeds. De laatste 3 kilometer gaan puur op karakter.

Tot slot, Marco, de hamvraag: heb je nog een lekker recept voor ons?

Wat dacht je van onderstaand recept? Voor 2 personen.

Kippendijen met tomaat uit de oven.

Voorbereiden 15 min. / Bereiden 30 min.

250-350 gr kippendijenfilet, ontdooid
300-400 gr (soep-) tomaten in parten
500 gr aardappels in parten
100 gr salade, gewassen

Ingrediënten uit jouw keuken
1 ui in parten
2 tenen knoflook, geperst
1 tl thijm
1 tl paprikapoeder
2 el balsamicoazijn
olijfolie
voor de dressing: extra vierge olijfolie, azijn en mosterd
peper en zout (liefst uit de molen)

En aan de slag!  
• Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius.
• Leg de aardappelpartjes op een met bakpapier beklede bakplaat en besprenkel met wat olijfolie en zout. Bak ze ± 30 min. in de oven.
• Doe de kip, ui en tomaten in een schaal en meng met de thijm, paprikapoeder, knoflook, balsamico azijn, scheutje olie en peper en zout. Neem een andere ovenplaat met bakpapier en leg het mengsel hierop. Bak in ± 25 min. gaar in de oven.
• Meng voor een basisdressing 3 el olie, 1 el azijn, 1 tl mosterd, peper en zout. Hussel door de gewassen sla.
• Serveer de kip met de aardappeltjes, eventueel wat goede mayonaise en de salade.

Geniet van je lokale (Rechtstreex) maaltijd, eet smakelijk!

Interview #14b uit de serie ‘Op Reis met de TeamReisLeider’